Reisverslag 2002

Dag 1
genicourt1
Verslag van onze vijfde reis naar Verdun 7-6-2002.
De Verdunofielen staan alweer te trappelen om voor de vijfde keer naar Verdun af te reizen. Vrijdag 7-6-2002 om 4 uur morgens is het zover. Henk komt mij afhalen en samen rijden we naar Bodegraven om Herman en René op te halen en dan begint de reis naar Verdun. Na ongeveer 5 uur rijden komen we op de plaats van bestemming aan. Na in de Vieux Moulin een kop koffie gedronken te hebben beginnen we ons eerste bezoek aan Duzey
Duzey
Geschuetze38WarphemontWald4
Het kanon de lange Max
De batterij van Duzey
In het bos van Warphémont hebben de Duitsers drie opstellingen gemaakt voor een 380 mm  kanon “grote Max”. Eén van deze opstellingen ligt in de buurt van Duzey. Het kanon vuurde op het front bij Verdun en de stad zelf. U kunt de opstelling bekijken alsmede de munitieopslagplaatsen
Ligging tussen Longuyon en Etain (N18) ten noordwesten van Spincourt bij Duzey
Geschuetze38
Bij ieder schot ontstond een steekvlam van ongeveer 15 meter lang, het geluid van het schot daverde kilometers in de omtrek. Om het voor de vijand moeilijker te maken de juiste opstelling van het geschut te vinden, deden de Duitsers er alles aan om het te camoufleren. Oefengranaten (losse schoten) werden afgevuurd als het mistig was. Het geluid, de mondingsvlam en de rook waren precies zo als die van “Max”.
 Geschuetze38WarphemontWald41 Geschuetze38WarphemontWald2
Om de geallieerde piloten te misleiden, was het beton van de opstelling groen geverfd en een camouflagenet onttrok het kanon aan waarnemingen uit de lucht. Het net, op rails bevestigd, werd over de geschutsopstelling getrokken als er niet meer geschoten werd. Om de opstelling te verbergen werd er gebruik gemaakt van netten waarin takken en bladeren werden gestopt. Zodoende werd er optimaal gebruik gemaakt van de camouflage van het bos dat er nu nog hetzelfde uitziet als in 1916.
 duzzie duzuyronald
Twee ondergrondse schuilplaatsen en 2 evenwijdig lopende tunnels completeren de opstelling. De tunnels waren 80 meter lang en huisvestten de werkplaatsen waar de kruitladingen voor het kanon werden samengesteld. Er werden speciaal gevormde granaten gebruikt. De dracht van het kanon hing af van de kruitlading die gebruikt werd. De lading werd in een koperen granaathuls geplaatst. Een lading van 120 kg. kruit gaf een dracht van ongeveer 25 km. (voor doelen in Verdun en de forten rondom Verdun). Met 183 kg. (!) kruit had het kanon een dracht van meer dan 35 km. Hiermee konden doelen in de achterste linies van de Fransen worden bestookt.
Van Duzey rijden we in de richting van Kamp Marguerre, René onze kaartlaaf loodst ons in de goede richting, en al snel vinden we het kamp.
Kamp Marguerre
Het kamp Marguerre
Tijdens de Eerste Wereldoorlog hebben de Duitsers achter de linie een kazernement geconstrueerd. Men  heeft hier proefopstellingen van betonnen schuilplaatsen en andere opstellingen gebouwd.
Ligging: tussen Longuyon en Etain (N18) ten zuidwesten van Spincourt bij Loison.
Na het kamp te hebben bekeken rijden we weer richting Vilosnes om in het hotel ons op te frissen en om wat te drinken en te eten.
Dag 2
Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt gaan we op zoek naar het fort de Génicourt. Onze kaartlaaf loodst ons weer in de goede richting en na een tijdje stuurt hij ons een smal zandpad op. Na ongeveer 7 minuten en 3 haarspeldbochten zien we nog geen fort alleen bomen en plots grote rode borden met verboden toegang DOODSGEVAAR in vier talen. Herman wil niet verder rijden en keert de auto op die smalle zandweg. Na wat gevloek lukt dat….. Henk, René en ik besluiten te voet verder te gaan ,Herman blijft bij de auto. Na een wandeling van 5 minuten vinden we het fort, het is nog helemaal in goede staat. We lopen terug om Herman op te halen en met hem samen het fort te bezichtigen. Later hoorden we dat we een fikse bekeuring hadden kunnen krijgen.
Fort de Génicourt
 genicourtronald genicourtpoort genicourtklein
Fort de Génicourt, werd nooit aangevallen en is vrijwel intact gebleven. Het is een prachtig voorbeeld van een 19e-eeuws fort waar niet of nauwelijks modernisaties plaatsvonden, maar is nog altijd eigendom van de Franse staat en niet te bezoeken.
Na ons bezoek aan Fort de Génicourt rijden we in de richting van Les Eparges .
Les Eparges
Aangekomen op Les Eparges beginnen we een wandeling in het zwaar beschoten gebied. Talrijke loopgraven en enorme kraters komen we tegen.
eparges
De Fransen was le Saillant de St, Mihiel een doorn in het oog: de laagvlakte van de Woëvre werd er gedomineerd door de Côtes de Meuse, heuvels die de Duitsers onneembare uitkijkposten voor hun artillerie verschaften en hen in staat stelden het omringende gebied constant onder vuur te houden. Bovendien was bij St, Mihiel de zo vitale spoorlijn Bar-le-Duc-Verdun in Duitse handen. Eind 1914 vatte daarom het Franse opperbevel het plan op om de heuvelrug bij Les eparges, 1400 meter lang en 346 meter hoog, te bestormen; op zichzelf een onmogelijk voornemen, ware het niet dat het voorzag in diep in de grond geplaatste mijnen die korte metten zouden maken met de Duitse linies en hun bezetting. Op 17 februari 1915 gaan, om twee uur ‘s middags, vier mijnen tegelijk de lucht in.
  leseparge LesEparges1
( Het bevel is gegaan tot aan het einde van die rij mannen die ineengedoken zitten achter de heuvel. De aarde ruikt er zoals alle gebombardeerde plaatsen. Een geur van kruit en vuur en te midden daarvan die smerige stroopgeur die achter in de neus blijft zitten en die de geur van dode mensen is. )
(Jacques Brel)
 luchtfotoeparge LesEparges4 eparges2 eparges3
Na het indrukwekkende gebied bekeken te hebben rijden we richting Butte de Monsec, onderweg kopen we wat stokbrood en franse kaas want we hebben inmiddels wel honger gekregen. Aangekomen bij de Butte nuttigen we eerst het stokbrood en de kaas, na alles genuttigd te hebben beginnen we aan het bezichtigen van de Butte.
Butte de Monsec
 butmonsec1 butmonsec
Tranchéé Liouville
Het Bois Brulé is buitengewoon interessant, niet alleen vanwege de lotgevallen van luitenant Péricard, maar vooral omdat er talrijke loopgraven zijn, die overduidelijk laten zien hoe superieur de Duitsers waren in de aanleg ervan en hoezeer zij zich hadden verschanst in de Saillant de St. Michiel.
 veldvles tranchee
Tijdens de wandeling in de omgeving zien we dat de Duitse en de Franse loopgraven op sommige plaatsen maar zo’n 27 meter van elkaar lagen. We vinden ook nog een Franse veldfles.
transcher tranchee3 tranchee1
Het verschil tussen de twee loopgraafsystemen, die men al snel tussen de bomen ontwaart, is schrijnend. Door hun degelijkheid hebben de Duitse weer en wind en de tand des tijd doorstaan. De betonnen Unterstände zijn soms een beetje weggezakt en granaatinslagen hebben hun sporen achtergelaten, maar nog steeds kan men – ondanks begroeiingen – door de loopgraven heen lopen en zich veilig wanen. De kijkgaten bieden zicht op rollen prikkeldraad en op de even verderop gelegen armzalige geulen waar de Fransen lagen; de offensieve doctrine ging immers uit van een tijdelijk verblijf waarin de opbouw van een degelijke defensie geen plaats had. Op alle plaatsen waar langs de route door Lotharingen nog loopgraafcomplexen zijn, is het verschil tussen Duitse Gründlichkeit en Franse nonchalance pijnlijk zichtbaar.
fransloopgr
Na het bezoek aan Tranchéé Liouville rijden we weer richting Verdun en komen onderweg fort Troyon tegen en we besluiten om het fort te bezoeken.
Fort Troyon
Fort Troyon , althans de ruïnes ervan, is tegenwoordig in particuliere handen en kan met een gids worden bezocht (hij of zij verzorgt trouwens op verzoek ook dagtochten naar Les Eparges en andere plaatsen in de Saillant de St. Mihiel).
Na ons bezoek aan fort Troyon rijden we weer richting Vilosnes waar we aangekomen in het hotel ons even opfrissen. Na het nuttigen van een heerlijk biertje gaan we aan tafel om ons te buiten te gaan aan een heerlijk diner.
Dag 3
Na ons ontbijt gaan we na het inladen van de auto en afscheid genomen te hebben van oma weer op pad en onze kaartlaaf loodst ons in de richting van Montfaucon we willen daar de Amerikaanse begraafplaats bezoeken.
Meuse-Argonne American Cemetery
Montfaucon
kruis
Hier liggen 14,246. Amerikaanse soldaten begraven. De meeste gaven hun leven tijdens het Meuse-Argonne offensief ( ww1)